Teater

Underdog

Malmö Stadsteater

21 December 2023

Boken Underdog av Torbjörn Flygt har sedan jag läste den varit min favoritbok på svenska.

Nu sätts den upp som pjäs på Malmö Stadsteater. Det är skådespelaren Erik Borgeke som dramatiserar.

Malmöskildringarna, människoöden och igenkänningsfaktorn i det liv som huvudkaraktären Johan Kraft lever är påtaglig.

Det är premiärkväll för pjäsen på Hippodromen i Malmö. Det är i princip fullsatt och på scenen står utställningspelare med informationsskyltar om Öresundsbron. En del minnen poppar såklart upp i huvudet. Jag minns att jag var där vid brofästet med mina föräldrar och tittade på utställningen om bron.

Erik Borgeke gör rollen som Johan Kraft, men inte bara det. Han gör alla rollerna.

Det är ett magnifikt skådespeleri och jag är så imponerad av hur han växlar i dialoger och byter röstläge och karaktärer. Jag kommer på mig själv under pjäsens gång med att tänka: Hur fanken kan han hålla alla repliker i huvudet?

I Underdog får vi följa Johan Krafts uppväxt med den ensamstående mamman och systern Monika. Johans pappa Folke är en avlägsen person som också dyker upp.

Alla som har läst boken känner säkerligen igen sig och de flesta som uppskattade boken kommer att uppskatta pjäsen. Det är nämligen en väldigt fin skildring av en bok som skildrar en avlägsen, men likväl närvarande tid i Malmö.

När de stående applåderna rungar i salongen tycker jag mig se att Erik Borgeke är lättad när han andas ut. Premiären har gått bra och nu är det bara att fortsätta köra.

För om boken Underdog är min favoritbok så är bannemej pjäsen Underdog min favoritpjäs.

Bra jobbat!

Tack som fan för god prestation.

Mathias Johansson

Lämna en kommentar

Designa en webbplats som denna med WordPress.com
Kom igång